مبلمان شهری نیویورک و نیکلاس گریمشاو

مبلمان شهری از جمله مولفه های مطرح در طراحی شهری و به عنوان جزئی از کل شهر، تعریف کننده هویت و ساختار شهری است. در دنیای کنونی اهمیت طراحی تجهیزات و مبلمان شهری به حدی است که حتی از معماران شاخص فعال در زمینه طراحی صنعتی جهت طراحی و اجرای مبلمان و تجهیزات شهری دعوت می شود.

طراحی شهری، چیزی فراتر از ساختن چند جعبه گل در میادین آن و تعیین ایستگاه های اتوبوس و تاکسی است. بدیهی است آنچه به شهر هویت می بخشد، و یا به قول «سن سووینی» آنچه برای ساکنان شهر آسایش و برای گردش گران خارجی آن جذبه دارد، نه فقط انبوه ساختمان ها و ترافیک خیابان های آن، بلکه منظر شهر، پارک ها و مبلمان آن است و توسط آنهاست که ونیز را از لس آنجلس، مادرید و… متمایز می شود و تفاوت خاطرات و فضای مختص آن شهر را در نظر مجسم می سازد.

به خاطر اهمیت همین موضوع است که در جراید خارجی می خوانیم: گریمشاو (معمار انگلیسی مدیر شرکت های مشاوره در برلین و لندن و طراح پروژه هایی همچون مرکز فضایی ملی، ترمینال بین المللی واترلو) عهده دار طراحی مبلمان شهری خیابان نیویورک خواهد بود. دپارتمان صنعتی نیکلاس گریمشاو در سال 2001 جایزه بخش HARDWARE/TOOLS از مسابقه طراحی Good Design را نصیب خود کرد.

در فهرست اسامی برندگان نام معماران صاحب نامی همچون مایکل گریوز نیز به چشم می خورد.

مبلمان شهری گریمشاو:

دپارتمان ترابری و حمل و نقل شهر نیویورک با شرکت «طراحی صنعتی گریمشاو»، شعبه شرکت نیکلاس گریمشاو و شرکا در لندن و کمپانی اسپانیایی Cemusa، به منظور اجرای هزاران ایستگاه اتوبوس، دکه های روزنامه فروشی و سرویس های عمومی قرارداد همکاری می بندد. ارزش قرداد مذکور حدود 1 ملیارد دلار برآورد شده است که در قبال خدمات ذیل ارائه خواهد گردید: 3300 ایستگاه اتوبوس، 330 دکه روزنامه فروشی و 20 سرویس بهداشتی اتوماتیک. کلیه تجهیزات از جنس فولاد ضد زنگ، آلومینیوم آنودیزه شده و شیشه سخت هستند.

Duncan Jackson رئیس طراحی صنعتی شرکت گریمشاو اظهار می دارد: ما توانایی طراحی و کار با انواع مصالح با کیفیت کنترل عالی را داریم. ساختارهای جدید توانایی ایجاد توازن در در صلبیت و سنگینی و در عین حال سبکی را در فضاها و تجهیزاتی همچون ایستگاه اتوبوس را داراست. سایبان مزبور به صورت طره ای طراحی شده که تنها با دو پایه به زمین و صفحه مهاری زیرساختی پیاده رو متصل است. این شرکت به کارگیری مصالح روکار پلاستیکی و رنگی را به دلیل دوام و عمر کوتاه آنها از طرح خود حذف کرد. هدف آنها بی تأثیر بودن تجهیزات ساخته شده در سایت و محیط بوده که در بافت مغشوش منظر خیابان های نیویروک گام مثبتی است. دپارتمان ترابری امیدوار است با اجرای این طرح چهره جدیدی به بافت و هویت شهر القا شود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *