برج نوری چیست؟

با نام هایی چون  برج روشنایی ؛ دکل روشنایی، برج نوری تلسکوپی نیز نام برده می شود . یکی از پرکاربردترین ، موثرترین و مهمترین محصولات در عرصه نورپردازی شهری و روشنایی محوطه ، روشنایی صنعتی و معابر شهری در کشور علی الخصوص در تهران و کلان شهرها است . معابری از قبیل بزرگراه ها ، اتوبانها ، میادین ، پارکها ، محوطه های باز و … که شهروندان به صورت عمومی از آن استفاده می کنند ، مستعد استفاده از این ابزار روشنایی محوطه است . این محصول فوق العاده با نام برج روشنایي(دستی-برقی) یا دکل روشنایي(دستی-برقی) نیز معروف است.

علت ذکر عنوان ( دستی – برقی ) به این خاطر است که این سازه ها به دو صورت برج نوري با گیر بکس دستی و برج نوری با گیر بکس برقی تولید می شوند .

برجهاي گیر بکس دستي در ارتفاعات پایین سازه و مواقعی که ما خیلی هد را بالا و پایین نمی کنیم ، به کار می رود .

روش کار به این صورت است که با چرخاندن یک هندل ،هد بالا و پایین می شود . البته در این روش با توجه به حذف الکتروموتور بدیهی است قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت ولی عملاً استفاده از این متد در ارتفاعات بالای 9 متر پذیرفته نیست .

برجهاي گیر بکس برقي مجهز به الکتروموتور هستند که این نیروی چرخشی توسط آن تامین می شود و در ارتفاعات بالاتر برج از آن استفاده می گردد .

برج نوری (دستی-برقی)  با پرژكتور بخار سدیم گزینه ای بسیار مناسب  در تولید برج نوری جهت ارتفاعات مختلف برج نوری ( علی الخصوص برجهای نوری با ارتفاعات بالای 15 متر ) است .

چون پرژکتورهای بخار سدیم علاوه بر حجم نور خیلی خوب دارای پرتاب نور بالایی است  که در برج های نوری بلند یک ضرورت محسوب می شود . در مواردی که ارتفاع پایین باشد و ما زیاد نیازی به پرتاب نور بالا نداشته باشیم ولی حجم نور بالا به همراه مصرف برق کمتر مورد نظر ما باشد بهتر است از پرژكتور LED-SMD-COB استفاده شود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *