مبلمان شهری چیست؟

بعد از 11 سال طراحی پروژه های مبلمان و علائم شهری ، در کنار طراحی و مشاوره معماری ، اصطلاح مبلمان شهری چیزی است که من هر روز می شنویم و نوشته­ایم. و همیشه برای من عجیب به نظر می رسد كه بعضی از مردم هرگز از آن چیزی نشنیده اند و یا نمی دانند منظور آن چیست – یا این كه چه نوع مبلمانی است. من اغلب با افرادی روبرو می شوم که به من سؤال می کنند که من چه کاری انجام می دهم ، سپس یک سؤال دوم از من می پرسم: “چه نوع مبلمان؟

یک تعریف سریع می تواند این باشد: مبلمان شهری به قطعات مبلمان موجود در فضاهای عمومی یا محیط شهری ، به عنوان مثال نیمکت های پارک اشاره دارد. اما با کمی جزئیات بیشتر به کلیه مبلمان موجود در فضاهای عمومی یا نیمه عمومی اشاره دارد. غالباً به دلیل ماهیت فضای موجود در آن و کارکرد آنها ، در جای خود ثابت یا نیمه ثابت هستند.

مبلمان شهری به مردم این امکان را می دهد تا در خیابان ها ، مسیرها ، پارک ها ، باغ ها و سایر اماکن عمومی خود تجربه ی راحت تری داشته باشند. این می تواند کیفیت زندگی را برای ساکنان یک شهر بهبود بخشد. عناصر مبلمان شهری فقط نیمکت نیستند. این اصطلاح را می توان به سطل های بستر ، قفسه های دوچرخه ، ایستگاه های اتوبوس ، محافظ درختان ، صندلی ها ، جداول ، چشمه های آب ، چراغ های خیابانی ، علائم اشاره کرد.

بنابراین ، به عنوان مثال در گروه “استراحت” می توانیم انواع میزها ، صندلی ها ، میزهای پیک نیک ، سالن ها و غیره را کارکرد خاص می تواند فراهم کردن فضایی برای استراحت ، تأمل و تفکر در فضای عمومی باشد..نام بریم

بعضی از قطعات بدون اینکه تجهیزات بازی کودکان باشند ، عملکرد بازی دارند – آنها یک عنصر سرگرمی ، مانند جداول با صفحه شطرنج یکپارچه یا پیش نویس دارند.

در گرو’ هم چنین در گروه مسیریاب­ها، به انواع تابلوهای راهنمایی رانندگی که از عناصر قابل تشخیص بین­المللی در ان­ها استفاده می­گردد تا به افراد اجازه دهد در یک فضای عمومی حرکت کنند و بدانند کجا هدایت می شوند می­توان اشاره نمود.

گروه دیگر وسایل روشنایی است. گذشته از کارکرد اصلی آنها که روشنایی فضای باز در شب است ، آنها همچنین به ارائه امنیت بیشتر به عابران پیاده و همچنین برجسته کردن مسیرها یا نواحی خاص در یک فضا کمک می کنند. یکی از نمونه های این مسیری می تواند مسیری باشد که با لوازمی با نور روشن باشد.

مبلمان جهت دفع زباله می تواند شامل انواع مخازن بستر باشد که بسته به نیاز فضا با توجه به ظرفیت ، کاربری ، نوع ضایعات و غیره می تواند متفاوت باشد.

و هنوز هم موارد بیشتری وجود دارد – محصولات مبلمان شهری دیگر شامل پست های تبلیغاتی ، نرده­ها  ، پناهگاه های دوچرخه ، مراکز چرخه ، تقسیم کننده های مسیر دوچرخه ، کیوسک های روزنامه ، کیوسک های مواد غذایی و موارد دیگر هستند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *